نام : آشا
نام خانوادگي : محرابي
تولد : ????/?/??
تحصيلات : کارشناسي در رشته مترجمي زبان انگليسي – کارشناسي ارشددر رشته روابط بين الملل
محل تولد : تهران
آشا محرابي بازيگر سينما، تلويزيون و تئاتر و ازهنرپيشگان راديو در ?? آبان سال ???? در تهران متولد شد.اوفارغ التحصيل دوره کارشناسي در رشته مترجمي زبان انگليسي و دورهکارشناسي ارشد در رشته روابط بين الملل است.
همزمان با تحصيلات دانشگاهي اش، به کانون هنري مرحوم استاد حميدسمندريان رفت و فارغ التحصيل بازيگري و کارگرداني از کانوناستاد سمندريان شد. وي همچنين فارغ التحصيل کارگرداني وفيلمسازي از سينماي جوان است. او دوره فيلمنامه نويسي را هم در کلاسهاي استاد ناصر تقوايي در آموزشگاه کارنامه گذراندهاست.
او در سال ???? هجري شمسي ، با قبولي در آزمون اداره کل نمايش پابه عرصه نمايشهاي راديويي گذاشت و هم اکنون به عنوانبازيگر، کارگردان و نويسنده با اداره کل نمايش همکاري دارد.در چند برنامه از مجموع? پنجره رؤيا که هر شب از راديو جوانپخش ميشد، به روايت داستان ميپرداخت.
پس از ورود به راديو، کار در صحن? تئاتر را در سال ???? با بازيدر نمايش دايره گچي قفقازي به کارگرداني استاد حميدسمندريان در تالار اصلي تئاتر شهر آغاز کرد. بعدها در کسوتبازيگر، نويسنده و کارگردان کار در اين حيطه هنري را ادامهداد و در نمايش هايي مثل “خسيس” ، “خان? برنارد آلبا” ، “سه خواهر” ،“زيرگذر سقاخانه” ، “اتوبان” ، “من حرفي ندارم دنبالشونگير” و … به ايفاي هنر پرداخت.
او در حال حاضر، عضو انجمن بازيگران و کارگردانان خان?تئاتر ايران است.
مصاحبه :
با توجه به اين که شما به طور همزمان کارهاي مختلف هنري را در راديو،تلويزيون و تئاتر تجربه ميکنيد، به کدام عرصه دلبستگي بيشتريداريد؟
هر کدام از اين کارهاي هنري جايگاه خودش را دارد و براي تکتکآنها زحمت کشيدهام و حالا که تا حدودي به ثمر رسيده، نميتوانم يکي ازآنها را بر ديگري ترجيح بدهم. من رابطهام را با دوبله اگرحتي ماهي يک نقش هم بگويم، حفظ ميکنم.
فکر ميکنيد که نمايش راديويي با توجه به توليد انبوه، به رونق لازمرسيده و کيفيت خوبي براي جذب مخاطب دارد؟
بهبود کيفيت نمايشهاي راديويي به عوامل مختلفي بستگي دارد. بهنظر من، نمايشهاي راديويي هنوز از کيفيت مناسبي برخوردار نيستند؛ امامطمئن هستم هرچه توليد نمايش بيشتر شود، کيفيت کارها هم ارتقاپيدا ميکند و تبادل نظر ميان بازيگران و ديگر عواملنمايش بيشتر ميشود. اينها اتفاقات خوبي است که باعث رونق نمايشهايراديويي ميشود.
با همه اينها فکر ميکنيد چرا نمايشهاي راديويي معمولا مورداستقبال جوانها قرار نميگيرند؟
اين واقعيت را نميتوان ناديده گرفت که تلويزيون، ماهواره، فيلمهاو سريالهاي روز دنيا که براحتي در دسترس عموم قرار ميگيرند،مخاطب راديو را گمميکنند.
به نظر شما، راهکار موثر برايحل اين مشکل چيست؟
ما بايد بتوانيم خودمان را در راديو بهروز کنيم و با توجه به شرايطروز، خودمان را بسنجيم و کارهاي متفاوتتري اجرا کنيم؛ اما اگرميخواهيم مخاطب بهروز و جوان داشته باشيم، بهترين کار، راهاندازي شبکهنمايش است که چندي پيش طرح شد؛ ولي هنوز به نتيجه نرسيدهاست.
با توجه به استقبال نکردن جوانان از نمايشهاي راديو، فکر ميکنيداختصاص يک شبکه راديويي چه تاثيري در جذب مخاطب خواهد داشت؟
به نظرم چنين اتفاق خوبي ميتواند بدون محدوديت زماني و تنظيم وقتدقيق، اين فرصت را به شنونده بدهد که هر زماني علاقهمند به شنيدننمايش شد، امکانش برايش فراهم باشد، چون شايد محدوديت زمان ومشغله کاري به آنها اجازه ندهد که در ساعت خاص و شبکهاي خاص، نمايشيرا گوش کنند.
يک زماني مرکز نمايش فراخواني براي جذب نيروي جوان و مستعد به منظورتکميل نيروي نمايش راديويي داده بود و آنطور که انتظار ميرفت از اينفراخوان استقبال نشد و استقبال ميانسالان و شنوندگان قديمي راديوبيشتر بود. فکر ميکنيد دليل عدم استقبال چه بود؟
استقبال کارگردانان راديو از نمايشنامههاي خارجي به اين دليل استکه نويسندههاي حرفهاي آنها را نوشتهاند و از طرفي مردم هم اين نوعنمايشها را بيشتر ميپسندند
اين کاملا مشخص است که وقتي مخاطب جوان نداريم و جوانها مخاطب نمايشراديو نيستند، استقبال خوبي هم از اين قضيه نميکنند.
کمي برايمان از نمايش هراس بگوييد که اين روزها مشغولکارگرداني آن هستيد؟
اين نمايش ايراني درباره مشکلات زوجهاي جوان در زندگي زناشويياست؛ زوجهايي که تلاش ميکنند با کمک خانوادههاي خود، مشکلاتشان را حلکنند و به نوعي اين نمايش از راههاي صحيح مواجهه و مقابله با مشکلاتزندگي زوجهاي جوان ميگويد.
با توجه به اين که نمايشنامه، بحثهاي اجتماعي و روانشناسي را مطرحميکند، شما در اين زمينه مشاور و کارشناسي هم داريد؟
اين نمايش به نويسندگي آقاي برقندي از طرف مرکز نمايش راديو بهمن پيشنهاد شد. با توجه به اين که نويسنده اين متن معمولا اززندگي واقعي براي نمايشهاي خود الهام ميگيرد، مطمئنا براياين کار هم تحقيقات لازم را انجام داده است.
چطور شد شما نمايش ايراني را کارگرداني ميکنيد با توجه بهاين که بيشتر کارگردانهاي نمايش به نمايشنامههاي خارجيعلاقهمندند؟
استقبال کارگردانان راديو از نمايشنامههاي خارجي به اين دليل استکه نويسندههاي حرفهاي آنها را نوشتهاند و از طرفي مردم هم اين نوعنمايشها را بيشتر ميپسندند؛ البته گاهي نويسندههاي ايرانيهم متنهاي خوبي مينويسند که کار ميشود.
يک نمايش راديويي چقدر زمان ميبرد که با کيفيت مطلوب توليدشود؟
ما معمولا براي يک نمايش ? روز تمرين ميکنيم و يک روز ضبط نهايي و بعدمراحل فني و صداگذاري که شايد يک هفته زمان صرف شود.
اختصاص يک روز ضبط ميتواند کار را به کيفيت مطلوب برساند؟
ما هميشه با مشکل کمبود زمان دست به گريبان هستيم؛ اما معمولا درکار نمايش راديو چون زياد تمرين ميشود، سعي ميکنيم ضبط را يکروزهتمام کنيم، مگر نمايشهاي خاص که بايد زمان بيشتري به آنها اختصاصداد.
اساسا کار نمايش راديو را در چه ميدانيد؟
متن خوب، گام اول است که ما هميشه در اين زمينه مشکل داريم.اگر اين مشکل حل شود حتما سازوکار نمايشهاي راديويي نيز تغييرخواهد کرد.
آثار :
تله تئاتر
مسافرخانه سعادت (مجموع? تلويزيوني)
توي گوش سالمم زمزمه کن (مجموع? تلويزيوني)
من حرفي ندارم، دنبالشو نگير (در مقام کارگردان)
مجموعههاي تلويزيوني
وي با بازي در مجموعه هاي تلويزيوني تئاترگون? محمد رحمانيان ومخصوصاً مجموعه تلويزيوني مسافرخانه سعادت به بينندگان تلويزيونمعرفي شد. مجموعه هاي تلويزيوني که آشا محرابي در آنها به ايفاي نقشپرداخته است، به ترتيب عبارتند از:
آينه
مسافرخانه سعادت
توي گوش سالمم زمزمه کن
تاوان
مرگ تدريجي يک رؤيا
آشپزباشي[?]
ساختمان ??
قلب يخي (سريال ويدئويي)
سرزمين کهن
مهمانان ويژه
فيلم هاي تلويزيوني
حبيب
فريدون مهربان است
پنجرهاي رو به حياط
بن بست يلدا
وارونگي
فيلم هاي ويدئويي
مردي که گيلاسهايش را خورد
فيلم هاي سينمايي
بيخوابي
پاداش
تهران من حراج
دوبلاژ
در سال ???? کار دوبلاژ را آغاز کرد. نخستين نقش آفريني شاخص او، آنادر سريال خارجي جنايتهاي غير حرفهاي بود. او همچنين نقش اما درسريال خارجي “آواي وحش” را نيز دوبله کرده است.